Estació del Nord

   Segle XIX

P1000449

Plaça de l’Estació s/n

Aquest edifici formà part de l’Estació del Nord de Mollerussa, inaugurada el 1854. L’edifici de viatgers va ser construït amb maçoneria i maó, si bé l’acabat era estucat a les parets i obra vista als marcs de les portes i finestres, als angles dels cantons i a la motllura que envoltava l’edifici. La teulada metàl·lica segueix el vessant del frontis prolongant-se per un cantó per fer d’aixopluc, prolongació que trenca la simetria de l’edifici. Les parets laterals consten de dos nivells, un primer que, fet amb maó, supera l’altura de les portes, i un segon que està format per una estructura entramada de ferro que dóna llum i ventilació a l’espai interior.

estacio

fotosdecatalunya.cat / Thomas

A la dreta de l’edifici hi havia el del serveis, d’una sola planta i uns 12 m2 de superfície. Més enllà es trobava la cotxera del material mòbil, destinat a guardar els cotxes de viatgers. Completaven les instal·lacions una grua-pont, una aiguada per a les locomotores, amb dipòsit metàl·lic col·locat sobre una base d’obra (primer de 2 m. d’alçada i posteriorment de 4 m.) i una andana per als viatgers de 80 m. de llarg.  Avui en dia, encara podem veure el dipòsit de l’aigua i el moll de mercaderies.

Inicialment aquesta estació havia d’instal·lar-se a Golmés o Fondarella, però sembla ser, que aquests pobles rebutjaren la seva construcció per considerar-ho un perill pels seus habitants.

L’estació de Mollerussa, per la seva condició d’enllaç amb el ferrocarril de via ampla, era la més important de la Companyia del Nord.  Durant els primers 50 anys del segle XX, va ser de les principals pel trànsit de passatgers i mercaderies del tram Lleida-Manresa.

En aquesta estació es donava la combinació, amb el transbord, amb la línia de via estreta de Mollerussa a Balaguer. Així el trànsit de passatgers era nombrós, donat que per anar a Barcelona i altres poblacions amb tren, havien de passar per Mollerussa tots els que venien de Balaguer i de pobles de la comarca. També les mercaderies, com la remolatxa que anava a la sucrera de Menàrguens, el sucre que es fabricava i es repartia per Espanya, i a més la producció de farratges, alfals, cereals, oli, vi i altres, feien  que a l’estació hi hagués un gran moviment de passatgers i productes.

Per saber-ne més: 
Pla d’Ordenació Urbanística Municipal de Mollerussa. Catàleg de béns protegits. Ajuntament de Mollerussa. Desembre 2008.  Estació del Nord-RENFE.  Disponible a: http://www.mollerussa.cat/public/1/docs/D06_FITXES_23_estacio_RENFE.pdf

Generalitat de Catalunya. pat.mapa.  Disponible a: http://patmapa.gencat.cat/web/guest/patrimoni/arquitectura?articleId=HTTP://GAUDI_ELEMENTARQUITECTONIC_14826

BADIA I VILÀ, Tomàs. Mollerussa, detalls per a una història. Parròquia de Mollerussa. 1976. Pàg. 41-43

YEGUAS GASSÓ, Joan. Mollerussa. Valls: Edicions Cossetània. Col·lecció La Creu de Terme, 2003. Pàg. 57

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s